Sdílej se svými přáteli...

Zdravá výživa v boji proti civilizačním nemocem

Boj proti civilizačním nemocem správně zvolenou stravou

Výskyt civilizačních nemocí je u současné populace čím dál tím častější. Přisuzuje se zejména špatné životosprávě.

Zajímá vás tedy, jaké potraviny zdraví prospívají, a co do jídelníčku raději nezařazovat? Nejen to se dočtete v našem článku.

Publikováno: 2.10.2017

Jestlipak máte představu, jak důležitou roli v otázce zdraví hraje výživa? Správně zvolená strava je pro dlouhodobé zdraví člověka klíčová. Může být i prevencí před výskytem civilizačních nemocí, jež jsou důsledkem moderního životního stylu.

Výživa má na vznik civilizačních chorob nepochybně zásadní vliv. Vždy je však zapotřebí spolu s ní zohlednit i kvalitu celkového životního stylu, tedy genetické dispozice, fyzickou a psychickou kondici, závislost na nikotinu, alkoholu atp.

Ovoce a zelenina na prvním místě

Z nutričního hlediska je prvořadý pravidelní příjem ovoce a zeleniny. Obsahují spoustu vitamínů, minerálů, fotochemikálií (barevných pigmentů) a antioxidantů, ale také vlákninu a vodu.

V případě, že ovoce a zeleninu zahrnete do každé porce denního jídla, budete dostatečně nasyceni. Vyhnete se tak zbytečnému přejídání a nadměrné konzumaci nezdravých potravin vedoucích k nadváze a obezitě.

Co se výše zmíněných antioxidantů týče, neutralizují působení volných radikálů, čímž zabraňují procesu oxidace v organismu. Hrají proto významnou roli při prevenci vzniku rakoviny, onemocnění srdce, infarktu, mrtvice, Alzheimerovy choroby, šedého zákalu aj.

Sója ochranitelka

Novodobá studia upozorňují na pozitivní vliv sóji, jakožto ochranného prostředku před vnikem některých typů nádorů, zejména karcinomu prsu a prostaty. Tyto účinky však neprokazují komerčně vyráběné potraviny ze sóji – tofu, sójové mléko a další.

Ořech pomocník

Ořechy jsou bezpochyby ideálním doplňkem zdravého jídelníčku. Vyznačují se škálou tělu prospěšných látek (flavonoidy, fenoly, steroly), dále vitamínů, minerálů a vlákniny.

Při stravě s nízkých příjmem nasycených mastných kyselin navíc fungují i jako pomocníci snižující celkový a LDL cholesterol v krvi.

Strašáci v lednici

V dnešní době není těžké narazit na potraviny, které lidskému zdraví nejenže neprospívají, ale dokonce jej významným způsobem ohrožují. Mezi takové patří zejména sekundárně zpracované tučné maso a uzeniny.

Skupina těchto produktů postrádá vlákninu, vitamíny a minerály, vyznačuje se vysokým množstvím soli, tuku a konzervačních látek. Negativní úloha je přisuzována především dusitanům a dusičnanům, které se v těchto výrobcích běžně vyskytují.

S pravidelnou konzumací masných výrobků a uzenin dochází ke zvýšené pravděpodobnosti vzniku rakoviny tlustého střeva, konečníku, nebo prostaty.

Sůl vs. draslík

Solíte rádi a v nepřiměřeném množství? Pak si koledujete o vznik kardiovaskulárních i nádorových onemocnění. Například karcinom žaludku je velmi často přisuzován právě neúměrnému množství soli v potravinách. Její nadměrný příjem vede k onemocnění srdce a cév, nebo ke zvýšení krevního tlaku.

Zato příjem draslíku je na rozdíl od soli vřele doporučován. Snižuje hladinu krevního tlaku a mimo jiné pozitivně působí na funkci kardiovaskulárního systému.

Alkohol škůdce

Ohledně alkoholu a jeho vlivu na lidské zdraví se vedou neustálé debaty. Obecně je však pití alkoholu doporučováno v minimálním množství.

Alkohol v sobě skrývá mnoho prázdných kalorií a v nadměrném množství má negativní dopad na funkci srdečního svalu. Navíc stejně jako sůl zvyšuje riziko vzniku vysokého krevního tlaku.

Na nic nečekejte. Objednejte se do Naturhouse dnes zdarma.
Běžná cena za konzultaci u specialistů je 600 Kč. Udělejte první krok již dnes!
Chci konečně zhubnout
O hubnutí v Naturhouse jste mohli slyšet v těchto médiích: Blesk E15.cz ELLE Květy Glanc Betynka ČT24 ČT1 Prima tina Novinky